Gott resultat för IK i turistekonomisk undersökning
Publicerad: 2020-05-19
På uppdrag av Oskarshamns kommun och IK Oskarshamn gjorde Upplevelseinstitutet en rad undersökningar under de SHL-matcher som spelats i Oskarshamn under säsongen. En del av undersökningen är en utvärdering av turistekonomin som matcher i Be-Ge Hockey Center står för. Resultatet visar att IK bidrar stort till Oskarshamns näringsliv.

Genom intervjuer och enkätfrågor har Upplevelseinstitutet tagit reda på hur många personer, utan hemmahörande i Oskarshamn, som har besökt Be-Ge Hockey Center under första säsongen i SHL. Detta ger i sin tur en fingervisning av hur mycket hockeyn inbringar till turistnäringen i kommunen.

– Att intresset för hockey och IK Oskarshamn är stort inom kommunen vet vi sedan tidigare. Det syns på läktaren och i stan under säsongen. Det intressanta i undersökningen som gjorts av Upplevelseinstitutet är att intresset även sträcker sig utanför kommungränsen. Att vi genom hockey kan bidra till turistnäringen är väldigt positivt, säger klubbchef Martin Åkerberg.

Under säsongen 2019/2020 besökte totalt 80 461 personer Be-Ge Hockey Center. En otrolig siffra med tanke på vår arenas kapacitet och hur många människor som bor i regionen. Stort tack till alla som besökt oss! 25 procent av det antalet personer kom utifrån kommungränsen, några hejade på bortalaget, men en stor del kom för att stödja IK Oskarshamn. Tillsammans inbringade deras vistelse under säsongen lite mer än 25 miljoner kronor till företagare runt om i Oskarshamn.

– Den här typen av undersökning har aldrig gjorts hos oss i samband med match. Resultatet är väldigt bra och det känns bra att få ett kvitto på att vi är med och bidrar till kommunen och näringslivets utveckling. Det ger kraft att fortsätta utvecklas och leverera en så bra upplevelse vi kan trots de begränsningar vi lever med, säger Martin Åkerberg.

– Genom den här undersökningen kan vi nu ge återkoppling till de företagare som ansträngt sig för att erbjuda service och tjänster till hockeybesökare och samtidigt inspirera fler att dra nytta av hockeyturisterna, säger Johanna Wihl, näringslivschef i Oskarshamns kommun.

Kommunikatör Gustav Backlund